Hvorfor er lufttrykket på cykeldæk så vigtig?
Kun dæk med tilstrækkeligt lufttryk kan bære vægten af en cykel med rytteren. Jo højere lufttryk, jo lavere rullemodstand for dækket. Tilbøjelighed til punkteringer er også lavere ved højt tryk.
Hvis lufttrykket er konstant for lavt, er resultatet for tidligt slid på dækkene. Revner i sidevæggen er den typiske konsekvens. Slidstyrken er også unødvendigt høj. På den anden side absorberer et for lavet pumpet dæk vejstød bedre.
Brede dæk bruges generelt ved lavere lufttryk. Den større luftmængde er fordelagtig ved, at den absorberer vejbump og huller, men påvirkes ikke af højere rullemodstand, mindre punkteringsbeskyttelse eller dækslid.
Slangeløse dæk kan også bruges ved lavt lufttryk.
![]() |
Schwalbe sadeltaske MTB 26" |
Hvor ofte skal lufttrykket kontrolleres?
Lufttrykket bør kontrolleres og justeres mindst en gang om måneden. Selv de bedste slanger taber konstant trykket, da det i modsætning til bildæk, er det tryk, der kræves i cykeldæk, meget højere og vægtykkelsen meget tyndere. Et tryktab på 1 bar om måneden kan ses normalt, men tryktabet vil være meget hurtigere ved høje lufttryk og meget langsommere ved lave lufttryk.
Når du bruger latexrør, er det bedst at kontrollere og justere lufttrykket før hver tur.
Brug en trykmåler til at overvåge lufttrykket. Den udbredte tommelfingertest er meget unøjagtig, da alle dæk vil føles ens hårde ved et tryk på ca. 2 bar og op. Tommelfingertesten er fuldstændig utilstrækkelig til Marathon Plus-dæk på grund af den specielle punkteringsrem.
Lufttryksmåler Airmax Pro er godt velegnet som testinstrument. Med den korrekte ventil eller en lille adapter kan lufttrykket måles og justeres på en tankstation. Køb af en cykelpumpe anbefales til alle aktive cyklister.
![]() |
Schwalbe lufttryksmåler til cykeldæk Airmax Pro |
Hvad er det korrekte lufttryk i mine cykeldæk?
Det er umuligt at give en generel anbefaling om lufttryk for en bestemt cykel eller et bestemt dæk. Det "rigtige" lufttryk afhænger hovedsageligt af belastningen på dækket i form af rytterens vægt og eventuel bagage. I modsætning til en bil er køretøjets vægt kun en mindre del af den samlede vægt. Derudover er der en stor mangfoldighed af individuelle præferencer med hensyn til lav rullemodstand eller affjedringskomfort.
![]() |
![]() |
Mirage fodpumpe med manometer | Simson højtrykspumpe med manometer |
Det tilladte lufttryksområde er markeret på dækkets sidevæg. Jo højere lufttryk er, jo laveres rullemodstand, dækslid og sandsynlighed for punktering. Jo lavere lufttrykket er, jo højere er den komfort og greb, dækkene giver.
Den følgende liste med anbefalinger om inflationstryk kan kun give en meget generel vejledning for 3 forskellige ryttervægte. Jo smallere dækket og jo højere den samlede belastning, jo højere er det nødvendige lufttryk.
Dæk, der er meget små i diameter (liggecykel, foldecykel) kræver også et højere lufttryk.
Men det faktiske dæktryk bør aldrig være højere eller lavere end det maksimale og minimale dæktryk, der er markeret på dækkets side.
Dækbredde | Kropsvægt ca. 60 kg | Kropsvægt ca. 85 kg | Kropsvægt ca. 110 kg |
25 mm | 6,0 bar | 7,0 bar | 8,0 bar |
28 mm | 5,5 bar | 6,5 bar | 7,5 bar |
32 mm | 4,5 bar | 5,5 bar | 6,5 bar |
37 mm | 4,0 bar | 5,0 bar | 6,0 bar |
40 mm | 3,5 bar | 4,5 bar | 6,0 bar |
47 mm | 3,0 bar | 4,0 bar | 5,0 bar |
50 mm | 2,5 bar | 4,0 bar | 5,0 bar |
55 mm | 2,0 bar | 3,0 bar | 4,0 bar |
60 mm | 2,0 bar | 3,0 bar | 4,0 bar |
(kilde schwalbe.com)
Vi bruger dit navn og kommentar til at vise offentligt på vores website. Din e-mail er for at sikre, at forfatteren af dette indlæg har mulighed for at komme i kontakt med dig Vi lover at passe på dine data og holde dem sikret.