Guide til punkteringsfrie cykelture
Det kan ske for alle, der cykler - du ruller af sted, og pludselig bliver det svært at træde i pedalerne og måske hører du hvæsende luft, der siver fra dine cykeldæk. Eller du vil på cykeltur og opdager, at et dæk er fladt, fordi luften på en eller anden måde lækkede ud i løbet af natten. Ikke alle cykel punkteringer kan forhindres, men der er enkle trin, du kan tage for at reducere sandsynligheden.
Hold dine cykeldæk korrekt pumpede
Dæktrykket er mængden af luft i dit dæk og måles i bar eller PSI (pund per kvadrattomme). Man sætter et pumpehoved på dækdysen og pumper det op, mens man holder øje med måleren til den anbefalede værdi. Hvert dæk har sit optimale værdi for lufttrykket og man finder den på dækkets sidevæg. Læs her vores blogindlæg med Guide for optimal lufttryk i dine cykeldæk. Kontroller og korriger dæktrykket mindst en gang om måneden med en trykmåler.
![]() |
Schwalbe dæktryksmåler Airmax Pro |
Der er også nogle faktorer, du bør overveje for at bestemme det bedste lufttryk til dine cykeldæk:
- Cykelrytterens vægt - pump lidt højere op, jo tungere du er, eller mindre, hvis du er lettere.
- Temperatur - varm temperatur vil få luften i cykelslangen til at udvide sig ud over dens kapacitet og det kan resultere i at slangen sprænger. Derfor i ekstremt varme omgivelser skal du pumpe lidt mindre luft end det anbefalede værdi.
- Køreegenskaber - et dæk fyldt til den høje ende vil give mindre trækkraft på vejen og få turen til at blive mere rystende, men vil rulle hurtigere. Cykeldækket med mindre luft vil øge rullemodstanden og det vil være sværere at træde i pedalerne, men vil absorbere noget af ujævnhederne i vejbanen.
Når et dæk rammer en forhindring hårdt nok, komprimeres det og bunder. Den indvendige cykelslange kan blive klemt mellem forhindringen og fælgen, hvilket kan resultere i punkteringen. Et underpumpet cykeldæk er altså mere tilbøjeligt til at blive fladt, så selvom du måske ønsker en blødere cykeltur, skal du sørge for at pumpe cykeldækket op til minimumstrykket. Et andet uønsket resultet af, at man rammer en sten eller kantsten, mens man kører på for lavt oppumpede dæk, kan være en bøjning af fælgen.
Et lille hul i cykelslangen fører til en langsom lækage, og man kan stadig cykle, men man bliver nødt til at pumpe op regelmæssigt. Det er helt normalt at cykelsalnge taber nogen luft om dagen, men hvis det taber for meget luft indikerer det en defekt i cykelslangen. Da hullet kan være meget lille, kan det være svært at finde lækagen.
Tip: sænk cykelslangen i en balje eller en spand med vand, hold øje med hvor vandet bobler - der er hullet!
Efter punkteringen har du følgende muligheder at:
- lappe slangen
- udskifte slangen
- fylde slangen eller tubeless dæk med lappevæsken, hvilket også hjælper på at forebygge punkteringer
Schwalbe Kojak - R-Guard foldedæk 26x1,35 Schwalbe selvklæbende lapper 6 stk. Schwalbe Doc Blu lappevæske proffessional 60 ml
Udskift slidte dæk
Hyppige punkteringer kan være resultat af gamle og slidte cykeldæk, der ikke længere kan beskytte dine cykelslanger mod diverse elementer på kørebanen. Efterse cykeldækket regelmæssigt for områder, der er tynde, udhulede, skaldede, med revner på sidevæggene eller genstande som glas, hæfteklammer, torne eller søm, der sidder fast i dækket. Indersiden af dækket må ikke være slidt eller flosset, og der må ikke være synlige snit indvendigt eller udvendigt. Men selvom et cykeldæk kan være slidt, betyder det ikke, at det skal skiftes ud med det samme, medmindre der er synlige snit. Bare hold øje med det for yderligere forringelse. Men hvis du får fladt cykeldæk, så udskift det med det samme.
Efterse cykelhjul
Cykelhjul i sig selv kan bidrage til punktering. Hjulene har eger, der passer ind i fælgen med egernipler. Der kan være nogle skarpe områder på cykelfælgen, der har kontakt med cykelslangen, som kan forårsage punktering. For at forhindre det, tjek fælgen og foretag rettelser før udskiftning af cykelslangen:
- Fælgtape eller fælgbånd, som er gummi-, stof- eller plaststrimmel placeret på fælgen, skal være glat og flad og dække hvert egerhul på fælgens overflade. Udskift slidt fælgtape / fælgbånd eller genmonter den, så den ligger fladt.
- Ventilhul og fælgkant skal være fri for grater og skarpe områder. Fil skarpe kanter.
- Der kan være udskiftet eger, der er for lange, så tjek, at ingen stikker gennem fælgtapen / fælgbåndet ind i cykelslangen.
Simson fælgbånd 26/28" gummi 20 mm Schwalbe fælgbånd højtryk 20-622 Velox selvklæbende fælgtape ATB 22 mm
Reparer ordendligt
Da det ikke er muligt at forhindre 100% punkteringer, skal du være ekstra omhyggelig, når du laver en reparation og skal bruge ekstra tid på at identificere og løse årsagen. Find stedet på cykelslangen og dækket med hullet, og sørg for, at fremmedlegemet er fjernet, og at eventuelle defekter i fælgen er rettet. Der er ikke noget værre end at ordre punkteringen og så få fladt dæk kort tid efter. Vær forsigtig, når du udskifter en cykelslange og tjek, at den er helt inde i cykeldækket og ikke stikker ud i siderne, før du pumper den op. Når du tager dækket af, undgår at bruge skarpe genstande, der kan punktere den nye cykelslange. Brug dækjern, som er et værktøj, der specielt er udviklet til formålet:
![]() |
![]() |
IceToolz luksus dækjern med nylon håndtag | Schwalbe dækjern sæt med 3 |
Vælg udstyr, der passer til de veje, du cykler på
Cykler du på glatte overflader, så kan du vælge letvægts tynde, lavt volumen, højtryksdæk. Men kører du på ujævne veje, vælg et bredere cykeldæk med mere gummi - tykkere gummi vil gøre det sværere for fremmedlegemer at trænge ind og forårsage en punktering.
Brug den korrekte cykelslange til dækket. Selvom det er muligt at indsætte en cykelslange med mindre bredde i et dæk, da det vil udvide sig fot at fylde rummet, vil gummiet i cykelslangen spredes tyndt, hvilket øger chancerne for en punktering. Hvis en cykelslange er for bredt, vil det resultere i foldning og yderligere friktion.
Der er udstyr til rådighed til cykeldæk, der kan hjælpe med at reducere sandsyndligher for punktering:
- Dækindlæg - det er en strimmel af plastik, designet til at blive installeret mellem dækket og slangen, hvor den skaber en uigennetrængelig barriere mod søm, knust glas, torne, splinter mm.
Proline dækindlæg - div. varianter - Punkterfri cykelslange - der findes slanger, der er lavet af specielt TPU materiale, der ikke kan punkteres under normale omstændigheder. En af producenterne er Tubolito, der endda giver 1-års garanti på punkteringer.
- Punkterfri cykeldæk - for lidt ekstra omkostninger, når du udskifter et dæk, skal du vælge punkteringsfrie dæk med specielt indbygget bælte, der beskytter cykeldækket på indersiden mod punkteringer. Der kan bruges forskellige materialer til dette formål og en af dem er kevlar.
Schwalbe Marathon Plus 28x1,00 Schwalbe Marathon G-guard 28x1,75 Schwalbe Delta Cruiser Plus m/kevlar
Hold øje med forhindringer på vejen
Hvis du blot holder øje med kørebanen og undgå at køre over mistænkelige genstande, specielt glasskår, søm, skarpe sten og lign., kan du i høj grad reducere risikoen for at blive punkteret på din tur. Og at have ro i sindet gør en perfekt cykeltur endnu bedre :)
Vi bruger dit navn og kommentar til at vise offentligt på vores website. Din e-mail er for at sikre, at forfatteren af dette indlæg har mulighed for at komme i kontakt med dig Vi lover at passe på dine data og holde dem sikret.